Selasa, 29 Mei 2012

SERIKIN

atau lebih dikenali sebagai border market adalah sempadan antara sarawak dengan kalimantan, indonesia. ini pun tempat wajib pegi bila dtg ke sarawak.. dari kuching ke serikin amik masa lebih kurang 1 jam 30 minit. barang2 yang dijual kat border market nih ada yang dari sarawak tapi kebanyakkan nya dari indon la.. 

time aku pegi nih tak ramai lagi sbb aku pagi2 buta lagi da bertolak.. hehe


mcm nih la keadaannye.. kedai dia rapat2


kedai kat serikin nih sederet panjang je, kira lenguh la kaki klu nak berjalan sampai kat ujung sana..


kat sini ade jual jubah, kain telekung


baju-baju



hah kain batik pun ada, aku tgh memilih, nati nak pakai kat opis tiap hari kamis,


kain batik nih ada yg dijual 2 meter, dan klu nak beli 4 meter pun bole, tapi aku tak amik la yg 4 meter, mcm pelik plak satu badan corak kerawang2, rimas aku..




mcm rantau panjang dan padang besar jugak.. jersi cetak rompak..


oleh sebab bersempadan dgn indon maka bykla kain lace ngan kain bersulam2 tuh, harga murah skit dari kl. tapi bagi aku tetap mahal..


biasa la aksesori keronsang, gelang rantai mesti ada kan


kat sini bole beli langsuir yang da siap, cantik2 plak tuh, dan sgt murah.. (hah aku klu murah mmg aku ckp murah okeh..) mcm2 color ada.. siap duit je..


klu nak beli beg yg murah2 pun bole tapi aku rasa KL lagi bersepah kot..


keropok, udang kering, sotong kering


sempoi jer jual nasi campur tolak menda nih. lauk penuh, mcm2 ada tapi semuanya masakan indon


merata dorang jual makanan dengan tolak menda nih (sori aku tak tau nama troli nih, klu korang tau tolong kabar kan kat aku)


da siap shopping


kat serikin aku cuma beli kain batik jer tuh pun sepasang $15, dorang beli jersi, kain songket bagai, pak supian lagi la tak beli apa, teruk kan.. heheh.. ntah aku lebih suka shopping kat waterfront, harga sama je..

time aku nak balik nih baru pukul 10 pagi tapi panas terik mcm pukul 1 tghari, mau terbakar kulit mak yg mmg sedia rentung nih.. lgpun org da makin ramai. baik kitaorg cabut dulu..

okeh
bersambung...




Tiada ulasan: